De mentale schijf van vijf

We kennen allemaal de cirkel van het Voedingscentrum: eet veel groente en fruit, minder vlees en meer plantaardig, enzovoorts. Recent is er ook een mentale schijf van vijf ontwikkeld: vijf factoren die je helpen om je mentale gezondheid in balans te houden.

Deze tool is ontwikkeld door Esther van Fenema

Beweeg voldoende

De gemiddelde Nederlander brengt ongeveer 9 uur per dag zittend door. Voor zowel onze fysieke als onze mentale gesteldheid is dat niet zo gezond. Dagelijks bewegen is een goede manier om dit te doorbreken. Dat hoeft helemaal geen sport of work-out te zijn: een elke dag wandelen kan al een heleboel verschil maken. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat dit depressieve klachten kan verminderen.

Rust

Ook voldoende rust is belangrijk. Dat lijkt in contrast te staan met hoe we onze agenda soms 24/7 volplannen: werk, sociaal leven, enzovoorts. Maar het is essentieel om daarin ook rustmomenten in te plannen. Momenten waarop je even niets doet, bij wijze van spreken met een kopje thee voor je een beetje uit het raam staart. Je geeft jezelf hiermee rust om gebeurtenissen en prikkels te verwerken. En niet constant hoeven presteren helpt ook om je perfectionisme tegen te gaan.

Praat over je problemen

Lijkt een open deur: je problemen niet opkroppen, maar ze met iemand bespreken. Toch is dit voor veel mensen moeilijk; ze willen anderen niet belasten met hun negativiteit, schamen zich of weten niet de juiste woorden of het goede moment te vinden. Het zetten van de eerste stap richting openheid kan echter al veel veranderen. Het praten met anderen maakt dat je je lichter voelt en met meer overzicht kan kijken naar wat je dwars zit.

Investeer in je sociale contacten

Natuurlijk verschilt dit per persoon: een introvert hoeft misschien maar een keer per week met vrienden af te spreken, een extravert heeft daar wellicht dagelijks behoefte aan. Maar de gemene deler: voor elk mens is regelmatig sociaal contact noodzakelijk. Eenzaamheid is een killer voor mentale gezondheid.

Wees matig met telefoongebruik

Het is misschien confronterend, maar zoek je schermtijd maar eens op. Gemiddeld spenderen Nederlanders 3 uur en 9 minuten achter hun telefoonscherm. En dit overmatige telefoongebruik heeft veel negatieve gevolgen voor je mentale gezondheid: somberheid, gebrek aan concentratie, een gevoel van leegte. Probeer afspraken te maken met jezelf over wanneer en hoe vaak je je telefoon checkt. Notificaties uitzetten kan ook al enorm helpen!

Header: Ditta van Gent

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees hier ook:

Zou Jezus een optreden cancelen vanwege een homoseksuele dominee?

WWJD, What would Jesus do? Ik herinner me nog de felgekleurde armbandjes waarmee ik in mijn tienertijd rondliep. Wat zou Jezus doen? Het was een actuele vraag wanneer ik weer eens op een kruispunt in mijn leven stond: wat zou Jezus nu doen? De armbandjes verdwenen na een tijdje in de la, de term WWJD raakte langzaam ‘uit’. En zelf ontdekte ik dat het eigenlijk niet eens zo’n heel moeilijke vraag was, waar ik ook niet dagelijks aan herinnerd hoefde te worden. Wat Jezus deed sprak voor zichzelf: radicaal liefhebben. Zonder voorbehoud. Toch was het deze vraag die mij te binnenschoot toen ik afgelopen week het nieuws las dat de christelijke band InSalvation hun optreden besloot af te zeggen vanwege een samenwerking met een homoseksuele dominee. Wat zou Jezus hebben gedaan? Het antwoord mag je zelf invullen.

5 x tips voor een geslaagde retraite

Elk jaar gaat Dorina er een paar dagen tussenuit. Alleen. Ze laat dan haar gezin en haar werk achter zich, om weer even tot zichzelf te komen. Als het aan haar ligt, zou elke vrouw zo af en toe op zo’n miniretraite moeten gaan. Maar hoe doe je dat concreet als het leven om je heen maar doordendert en je nooit een vrij plekje in je agenda vindt? Ze deelt hieronder vijf tips die haar goed hebben geholpen.