De mentale schijf van vijf

We kennen allemaal de cirkel van het Voedingscentrum: eet veel groente en fruit, minder vlees en meer plantaardig, enzovoorts. Recent is er ook een mentale schijf van vijf ontwikkeld: vijf factoren die je helpen om je mentale gezondheid in balans te houden.

Deze tool is ontwikkeld door Esther van Fenema

Beweeg voldoende

De gemiddelde Nederlander brengt ongeveer 9 uur per dag zittend door. Voor zowel onze fysieke als onze mentale gesteldheid is dat niet zo gezond. Dagelijks bewegen is een goede manier om dit te doorbreken. Dat hoeft helemaal geen sport of work-out te zijn: een elke dag wandelen kan al een heleboel verschil maken. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat dit depressieve klachten kan verminderen.

Rust

Ook voldoende rust is belangrijk. Dat lijkt in contrast te staan met hoe we onze agenda soms 24/7 volplannen: werk, sociaal leven, enzovoorts. Maar het is essentieel om daarin ook rustmomenten in te plannen. Momenten waarop je even niets doet, bij wijze van spreken met een kopje thee voor je een beetje uit het raam staart. Je geeft jezelf hiermee rust om gebeurtenissen en prikkels te verwerken. En niet constant hoeven presteren helpt ook om je perfectionisme tegen te gaan.

Praat over je problemen

Lijkt een open deur: je problemen niet opkroppen, maar ze met iemand bespreken. Toch is dit voor veel mensen moeilijk; ze willen anderen niet belasten met hun negativiteit, schamen zich of weten niet de juiste woorden of het goede moment te vinden. Het zetten van de eerste stap richting openheid kan echter al veel veranderen. Het praten met anderen maakt dat je je lichter voelt en met meer overzicht kan kijken naar wat je dwars zit.

Investeer in je sociale contacten

Natuurlijk verschilt dit per persoon: een introvert hoeft misschien maar een keer per week met vrienden af te spreken, een extravert heeft daar wellicht dagelijks behoefte aan. Maar de gemene deler: voor elk mens is regelmatig sociaal contact noodzakelijk. Eenzaamheid is een killer voor mentale gezondheid.

Wees matig met telefoongebruik

Het is misschien confronterend, maar zoek je schermtijd maar eens op. Gemiddeld spenderen Nederlanders 3 uur en 9 minuten achter hun telefoonscherm. En dit overmatige telefoongebruik heeft veel negatieve gevolgen voor je mentale gezondheid: somberheid, gebrek aan concentratie, een gevoel van leegte. Probeer afspraken te maken met jezelf over wanneer en hoe vaak je je telefoon checkt. Notificaties uitzetten kan ook al enorm helpen!

Header: Ditta van Gent

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees hier ook:

‘Een zwangerschap kan om meerdere redenen ongewenst zijn’

Sinds bekend is dat het Amerikaanse Hooggerechtshof het federale recht op abortus mogelijk wil afschaffen, zie ik mijn Instafeed ontploffen. Voor- én tegenstanders van abortus lijken wel steeds feller te worden in hun standpunten. En dat zet me aan het denken: hoe sta ik zelf eigenlijk in deze discussie? En in hoeverre spelen de normen en waarden die ik mijn christelijke opvoeding meekreeg daarin nog een rol?

Om niet te vergeten: ‘this girl is on fire’

Gister in de auto met de radio hard. Alicia Keys zingt: “This girl is on fire, this girl is on fire.” Ik doe mee, lekker hard, en trommelend op m’n stuur: “Looks like a girl, but she’s a flame!”

Plasticvrije alternatieven – tips en tricks

We schreven het eerder al: de dreigende berichten over klimaatverandering kunnen verlammend werken. Hoe kan jij nog je steentje bijdragen? Waar moet je dan beginnen? Het is dan fijn om in oplossingen en praktische handvatten te denken. Te beginnen bij het begin: wat kan jij in jouw eigen leven veranderen? Hanne-Maria, volger van Meet you in the field, denkt na over plasticvrije alternatieven: ‘Al leven wij beslist niet plasticvrij, we proberen wel te investeren in plasticvrije alternatieven.’ In deze blog zetten we haar tips op een rijtje.